Kelab Usahawan Tani (KUT)



Bersempena dengan tema SEKOLAH DALAM DUSUN, Kelab Usahawan Tani Sekolah (KUTS) telah berjaya ditubuhkan untuk memantapkan bidang ko-kurikulum sekolah. Projek rintis sekolah dalam dusun mula diperkenalkan pada tahun 2006 dimana pada masa itu, sasaran jangka panjang buah-buahan tempatan seperti pisang, nanas, rambutan dan manggis

6 projek di bawah KUTS yang dipilih :-

1.   Projek Fertigasi Sekolah;
2.   Projek Nursery;
3.   Projek Sawit;
4.   Projek Ternakan Kambing;
5.   Projek Tanaman Herba.
6.   Penternakan Ikan Talipia

******************************************************************



fertigasi yang dijalankan telah mengeluarkan hasil setelah melalui 40 hari penanaman..........


Membuat Inovasi nama Fertigasi di pagar sekolah oleh murid-murid





Hari Pertama -memasukkan benih kedalam  polibeg



DEFINISI
FERTIGASI – Berasal dari percantuman dua perkataan ‘fertilization’ dan ‘irrigation’ iaitu proses pembajaan dan pengairan dijalankan serentak.
FERTIGASI – Merujuk kepada tanaman tanpa menggunakan tanah
TUJUAN
Mengelakkan tanaman daripada dijangkiti penyakit akar seperti Phytium,Fusarium,Rhizoctonia dan penyakit layu bakteria yang dibawa oleh tanah
SISTEM PENGAIRAN FERTIGASI
SISTEM FERTIGASI – Satu sistem pembekalan air dan larutan ke zon akar secara automatik mengikut keperluan tumbesaran tanaman secara berkesan.
TUJUAN – Untuk meningkatkan keberkesanan penggunaan baja.Pengagihan secara automatik menggunakan pengatur masa dengan kekerapan dan tempoh pemberiannya dikenalpasti dapat mengurangkan kebergantungan kepada tenaga buruh.
RAJAH SISTEM PENGAIRAN FERTIGASI

LAKARAN SUSUN ATUR SISTEM PENGAIRAN FERTIGASI




KOMPONEN DALAM SISTEM FERTIGASI



******************************************************************










******************************************************************





******************************************************************








******************************************************************




******************************************************************




******************************************************************




*********************************************






 

 

 

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment